Fortsatt tillväxt för musikförsäljningen i Sverige

Svenskarnas användning av strömmade musiktjänster fortsatte att öka under 2016 vilket genererade en ökad musikförsäljning med 6,2 procent. Intäkter från strömmade musiktjänster som Spotify står nu för 82,3 procent av den totala musikförsäljningen. Intäkterna från de strömmade musikvideotjänsterna, vilket inkluderar världens största musiktjänst YouTube, står för endast två procent av de totala intäkterna.

Ifpi Sveriges årsstatistik för 2016 visar att den totala musikförsäljningen ökade med 6,2 procent och totalt såldes det musik i Sverige för drygt 1,1 miljarder kronor. Av den totala repertoaren är 28 procent svensk och 72 procent internationell.

Försäljningen från samtliga strömmade musiktjänster ökade med åtta procent och står idag för 84,3 procent av den totala musikförsäljningen. Endast två procent av de totala intäkterna kommer från världens största musiktjänst YouTube. Försäljningen av CD-skivor minskade med 9,4 procent under året medan vinylförsäljningen fortsätter att öka, detta år med +38,7 procent. Totalt såldes vinylskivor för över 45 miljoner kronor vilket motsvarar fyra procent av totalmarknaden.

De tre mest säljande svenska artistalbumen under 2016 var Kent ”Då som nu för alltid”, Miriam Bryant ”Hisingen och hem igen” och Lasse Stefanz ”Roadtrip”. De mest säljande singlarna var: Mike Perry feat. Shy Martin ”The Ocean”, Frans ”If I were Sorry” och Laleh ”Bara få va mig själv”.

“Vi har vant oss vid att de strömmade musiktjänsterna de senaste åren skapat en mycket efterlängtad tillväxt i marknaden men det är viktigt att inte glömma bort hur positivt det är att även 2016 ökat med drygt sex procent. Med tio års erfarenhet av streaming och de nya ekonomiska villkor streamingen innebär vet vi nu hur viktigt det är för alla i näringskedjan, från kompositör till artist och skivbolag, att alla musiktjänster lyder under samma regelverk. Att en tjänst förhandlar med rättighetshavarna och betalar 60-70 procent av intäkterna medan en annan tjänst inte behöver förhandla och betalar 8-10 procent är helt enkelt inte hållbart.” – Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige

 

 Format Intäkter 2016 – tusental +/- % % av total
Totalt fysiskt 157 719 0,5% 14,0%
CD 106 219 -9,4% 9,4%
Vinyl 45 399 38,7% 4,0%
Musikvideo m.m. 6 102 -14,1% 0,5%
Totalt digitalt 971 453 7,2% 86,0%
Streaming – Prenumeration 906 030 80,2%
Streaming – Ad-supported 23 377 2,1%
Streaming – Video 22 346 2,0%
Total streaming 951 753 8,0% 84,3%
Downloads 18 546 -22,9% 1,6%
Övrigt digitalt 1 154 0,1%
Totalt – musikförsäljning 1 129 172 6,2% 100,0%