Ipsos-MCIR-cover

Idag släpper IFPI sin nya musikkonsumtionsundersökning, genomförd av företaget Ipsos Connect, som visar mönster och metoder för musikkonsumtion i 13 av världens ledande musikmarknader, däribland Sverige.

Bland annat konstaterar man att:
Användandet av betalda strömmade tjänster fortsätter öka – 71% av Internetanvändarna i åldrarna 16-64 använder licensierad musik online. Betalda strömmade tjänster ökar och idag betalar en tredjedel av alla 16-24 för en strömmad musiktjänst. I Sverige är motsvarande siffra 40%.

YouTube är den mest använda musiktjänsten – 82 % av alla YouTube besökare använder tjänsten för musik. Samma siffra för åldersgruppen 16-24 är 93%. Fler människor använder YouTube för att lyssna på musik de redan känner till än för att upptäcka ny musik.

Rapporten i sin helhet finner du här: http://www.ifpi.org/downloads/Music-Consumer-Insight-Report-2016.pdf