SverigeTopplistan, som visar svenskarnas musikkonsumtion, firar idag 40 år. Listan presenteras på fredagar och består av samlad information från både fysiska, digitala och strömmade musiktjänster.

Idag, för 40 år sedan, bestämde sig skivbolagen i Sverige för att börja sammanställa en egen försäljningslista för musik. En av anledningarna var att Sveriges Radio hade lagt ner det populära P3-programmet ”Kvällstoppen”. Dessutom fanns ett behov av en lista som var sammanställd på ett korrekt sätt relaterat till försäljning. Den 14 november 1975 kom den första Topplistan från GLF (Grammofon Leverantörernas Förening) och presenterade de 50 respektive 20 bäst säljande albumen och singlarna i landet. Listan trycktes på en affisch som visades upp i skivbutikerna.

Mycket har hänt under listan livsresa. Tre utmärkande händelser har varit särskilt viktiga; 1993 datoriserades samtliga skivbutiker och kunde rapportera försäljningen digitalt. 2006 startade GLF en lista för downloads och därmed kom den digitala försäljningen med på listan. En annan stor förändring skedde 2010 då Sverige blev först i världen med att inkludera streams i singellistan.

Sverigetopplistan är även idag en viktig del av musikbranschen och utvecklas i takt med tiden och med nya försäljningsformat. Nu kan intresserade även hitta samtliga listor sedan starten fram till idag på hemsidan sverigetopplistan.se. Listan presenteras på fredag eftermiddag och presenteras bland annat av Musikindustrin.se på nätet och utgör även underlaget till Sveriges Radios ”Digilistan” som sänds i P3 på söndagar.

”Att det inte går att tävla i musik är inte riktigt sant. Musikbranschens topplistor har alltid varit viktiga, eller t o m extremt viktiga för både fans, artister, bolag & media. En etta på topplistan är, har varit och kommer alltid att vara lite som att vinna. Högst upp, i alla fall denna vecka! Självklart måste en topplista spegla det konsumenten köper och lyssnar på. En definition som inte är lika självklar idag som förr. Topplistan, i alla fall i Sverige, kommer därför att fortsätta att förändras med nya format och nya lyssningsvanor, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige.

För ytterligare information, kontakta: Lisa Cronstedt, Marknad- och kommunikationsansvarig, IFPI Sverige: lisa.cronstedt@ifpi.se