Ifpi Sverige musikförsäljning 2016

Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och en gång per år offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken på helåret. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.

+6,2%

Fortsatt tillväxt för musikförsäljningen i Sverige

 Vi har vant oss vid att de strömmade musiktjänsterna de senaste åren skapat en mycket efterlängtad tillväxt i marknaden men det är viktigt att inte glömma bort hur positivt det är att även 2016 ökat med drygt sex procent. Med tio års erfarenhet av streaming och de nya ekonomiska villkor streamingen innebär vet vi nu hur viktigt det är för alla i näringskedjan, från kompositör till artist och skivbolag, att alla musiktjänster lyder under samma regelverk. Att en tjänst förhandlar med rättighetshavarna och betalar 60-70 procent av intäkterna medan en annan tjänst inte behöver förhandla och betalar 8-10 procent är helt enkelt inte hållbart. 

Ludvig Werner, VD Ifpi Sverige

FormatIntäkter (tusental)+/- %Andel %
Totalt fysiskt157 7190,5 %14,0 %
CD106 219-9,4 %9,4 %
Vinyl45 39938,7 %4,0 %
Musikvideo m.m.6 102-14,1 %0,5 %
Totalt digitalt971 4537,2 %86,0 %
Streaming – Prenumeration906 03080,2 %
Streaming – Ad-supported23 3772,1 %
Streaming – Video22 3462,0 %
Total streaming951 7538,0 %84,3 %
Downloads18 546-22,9 %1,6 %
Övrigt digitalt1 1540,1 %
Totalt – musikförsäljning1 129 1726,2 %100,0%

Statistik årsvis