Pressmeddelande: Svensk musikbransch går samman i unika storsatsningen YOU+ MUSIC för att ge unga människor en väg in i musiken

– Vi har länge efterlyst en svensk motsvarighet till BBC Introducing Live där unga talanger kan bli sajnade eller få jobb genom att visa sina färdigheter, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify.

För att minska tröskeln för den som är intresserad av en karriär inom musiken presenterar nu den svenska musikbranschen tillsammans med Grammis och Fryshuset satsningen YOU+ MUSIC – den enda stora och riktigt breda musikmässan i Sverige. Den 2–3 december samlas landets ledande skivbolag, bokningsbolag, managements, musikorganisationer, streamingtjänster, utbildningar samt etablerade artister, musiker och producenter på Fryshuset i Stockholm för att unga människor ska kunna ställa frågor, få vägledning och själva testa sina färdigheter. Det tar sig uttryck i form av workshops, panelsamtal, seminarier och möjligheter till personliga möten. Det blir också showcase-spelningar där artisten direkt efteråt kan få professionell feedback.

– Fryshuset jobbar ständigt med att skapa förutsättningar för att alla unga ska ha samma möjligheter att hitta sin passion och förverkliga sina drömmar, säger Anja Frey, chef på Fryshuset i Stockholm. Genom att bjuda in musikbranschen till de ungas hemmaplan möjliggör vi för fler unga att hitta sin väg framåt och ta steget vidare i sin musikpassion. Att vi kan fungera som en brygga mot viktiga aktörer inom musikindustrin, som i sin tur kan öppna dörrar och sänka trösklar som skapar hopp och framtidstro hos unga, känns fantastiskt. Vi är så glada att göra det här tillsammans – ett långsiktigt engagemang från alla för en mer inkluderande musikbransch.

Av alla talanger som gör sig hörda kommer A&R-representanter från musikförlagen välja ut 8–12 ungdomar som får medverka vid ett av musikförlagen arrangerat musikcamp.Den som vill fördjupa sig inom musikmanagement och branschkunskap ges möjlighet att söka till diplomutbildningen YOU+ MMA som hålls på Fryshuset från januari till november nästa år.Deltagare kan också ansöka om en traineeplats hos Live Nation, som är partner till initiativet.

– Att utveckla och säkra återväxten bland unga samt öka mångfalden av talang, erfarenheter och perspektiv till vår industri är centralt för oss som en ledande aktör, säger Mattias Behrer, vd för Live Nation Sverige.

YOU+ MUSIC öppnar dörrar för ungdomar oavsett bakgrund, med en gemensam förhoppning om att vi kan bygga långsiktigt tillsammans. Samtidigt med YOU+ MUSIC i Stockholm arrangeras mindre evenemang på samma tema på Fryshuset i Göteborg och Fryshuset i Malmö, och tanken är att YOU+ MUSIC ska pågå löpande under året och knoppas av i flera mindre projekt.

– Det är viktigt för oss att inspirera nya röster och kunna erbjuda unga en plattform för att vara med och driva utvecklingen av musik, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify. Det här är ett viktigt samarbete där vi hoppas kunna erbjuda engagerande och inspirerande samtal från låtskrivare, artister, producenter och managers.

Medverkar på YOU+ MUSIC Grammis/Fryshuset:
Live Nation
Luger
Mastercard
MMF
Reason Studios
Sony Music
Sony Music Publishing
Spotify
Stim
Universal Music
Universal Music Publishing Group
Warner Chappell Music
Warner Music Sweden

Presskontakt:
Ebba Lindqvist PR
brev@ebbalindqvist.se
070-480 33 00