Ifpi Sverige musikförsäljning 2022

Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och en gång per år offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken på helåret. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.

+6%

Musikförsäljningens ökning helåret 2022

Under 2022 ökade musikförsäljningen i Sverige med sex procent och totalt såldes musik för drygt två miljarder kronor. Audiostreaming står nu för 89 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för fem procent. Den samlade digitala musikförsäljningen står för 94 procent av totalen och fysisk försäljning står för sex procent.

Fortsatt stark tillväxt av intäkter från strömmad musik präglar 2022 och den absoluta majoriteten av de totalaförsäljningsintäkterna kommer från prenumerationsbaserade tjänster. Den förhållandevis höga tillväxten av reklamfinansierad streaming kan förklaras av en kombination av ökade intäkter från de existerande reklamfinansierade streamingtjänsterna samt nya intäkter från bland annat TikTok och YouTube shorts. 2022 var även det första året då vinylskivan med marginal genererade mer intäkter än CD-skivan.

Ludvig Werner, VD Ifpi Sverige

De tre mest sålda svenska singlarna 2022 var i ordningen:

  1. ”Kan inte gå” – Bolaget
  2. ”Din låt” – Victor Leksell & Einár
  3. ”X” – Miss Li

De tre mest sålda albumen i Sverige 2022 var i ordningen:

  1. ”X” – LOAM
  2. ”Harry’s House” – Harry Styles
  3. ”=” – Ed Sheeran