Ifpi Sverige musikförsäljning 2019

Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och en gång per år offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken på helåret. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.

+3,5%

Musikförsäljningen helåret 2019

Under 2019 ökade musikförsäljningen i Sverige med 3,5 procent och totalt såldes musik för drygt 1,5 miljarder kronor. Audiostreaming står för 87,5 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för 3,5 procent. Den samlade digital musikförsäljningen står nu för 92 procent av totalen. Fysisk försäljning står för 7 procent där CD och vinyl nu står för lika stora delar.

De tre mest säljande svenska singlarna under 2019 var:

  1. ”SOS” (Feat. Aloe Blacc) – Avicii
  2. ”Rosa Himmel” (från “Störst av allt”)
  3. ”Katten i trakten” – Einár

De mest säljande albumen var:

  1. ”Vindar på Mars” – Hov1
  2. ”Första Klass” – Einár
  3. ”TIM” – Avicii

Statistik årsvis