Ifpi Sverige musikförsäljning

Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och två gånger om året offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken i form av hel- och halvårsrapporter. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.

+10,8%

2014 fortsatte intäkterna från strömmade musiktjänster att öka och de står nu för 79 procent av de totala intäkterna, den högsta andelen i världen. CD:n hade ytterligare ett tufft år och minskade med 34 procent till att nu endast representera ca 15 procent av totalmarknaden. Marknaden 2015 ser vi positivt på med en förväntan på fortsatt tillväxt för strömmade tjänster.
Totalt 987 096 -0,4 % 100,0 %
2014 Antal % LY SEK % LY Andel %
Singlar 1 547 +56,2 % 0,2 %
Album 3 895 -32,8 % 151 954 -33,8 % 15,4 %
Musikvideo 5 991 -43,7 % 0,6 %
Digital – (streaming) 787 531 +10,8 % 79,8 %
Digital – (download) 37 902 -10,1 % 3,8 %
Digital – (others) 2 171 0,2 %
Pressrelease för musikförsäljningen 2014 PDF