Ifpi Sverige musikförsäljning

Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och en gång per år offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken på helåret. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.

4%

Under 2020 ökade musikförsäljningen i Sverige med 4 procent och totalt såldes musik för nästan 1,6 miljarder kronor. Ljudstreaming står för 84 procent av värdet på den totala marknaden och videostreaming för 4 procent. Den samlade digitala musikförsäljningen står därmed nu för hela 93 procent av totalen.

De tre mest säljande svenska singlarna under 2020 var ”Svag” med Victor Leksell, ”Komplicerad”med Miss Li och ”Lev nu dö sen” med Miss Li. De mest säljande albumen var: ”Fånga mig när jag faller” med Victor Leksell, ”98.01.11” med Yasinoch ”Montague” med Hov1.

Musikförsäljning helåret 2020 PDF